Amerikanska Ambassaden



Åkte upp till Stockholm i torsdags för att ansöka om visum nu till USA. Har hört massvis med historier om hur det går till där uppe så det var kul att se hur det faktiskt går till.

Eftersom att halva Stockholm var avspärrat till följd av Victoria&Daniels bröllop blev det tunnelbanan till Karlaplan där jag sedan traskade till Ambassaden. Där mötte Nathalie upp mig och vi fick ställa oss i kön utanför tillsammans med Victoria. En stund senare kommer det en polisman som kollar så att man har med sig alla papper och att det ser rätt ut, sedan fortsatte väntan. Vi hade blivit tillsagda att vara vid ambassaden 8:00 men lite efter 9:00 börjar polismännen vinka in en och en för att vi ska genomgå en säkerhetskontroll. Efter den går vi in till själva ambassaden där vi först fick lämna ifrån oss alla papper till en dam och därefter var det bara att sitta ner och vänta igen. Tack gudskelov att Nathalie och Victoria var där för det var ingen liten väntan minsann.. Tillslut blev mitt namn uppropat i högtalaren och då fick jag gå fram till en man i en lucka där själva "intervjun" började. Jag fick frågor som "Hur bor du nu? Vad jobbar dina föräldrar med? Vad jobbar du med? Varför vill du åka som au pair till USA? Vad vet du om din värdfamilj?" och så givetvis följdfrågor på dessa. Fingeravtryck fick man också ta så ja, nu har de all information de behöver om mig.

Efter ambassaden skulle vi gå till Cultural Cares huvudkontor så vi traskar dit, en timme försent eftersom ambassaden tog längre tid än förväntat, och deltog. Det var ett litet informationsmöte där det pratades lite allmänt om hur vi kände inför att åka iväg som au pairer till USA och allt vad som förväntas av oss osv.

Efter mötet var det raka vägen till bilen för att köra till Öckerö i Göteborg innan rusningstrafiken i Stockholm drog igång på riktigt. Men min Stockholmsvistelse var jättebra och ni alla blivande au pairer har ingenting att oroa er för inför ambassaden. Klarade jag det, klarar ni det ;)
Love Sarah


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0